Flere rejsetips om Harzen

• Vandre i Harzen

07.03.13: Hans Petersen
    Vi tager ofte på bilferie i Harzen, ofte med børnebørn. Harzen er gennemsyret af gode vandrestier, der også kan benyttes om vinteren. Specielt for børnebørnene er det sjovt at samle officielle stempler på 222 seværdige steder i Harzen.
  • Fantastiske Goslar i Harzen

16.08.12: Jan Petersen
    Så blev det tid at prøve Harzen igen, har ikke været der siden jeg var barn...

Og jeg huskede rigtigt, der er fantastisk smukt i Harzen, skov, bjerge, søer og middelalderbyer ligger på stribe, ikke et øje tørt.
  • Harzen på godt og vådt

19.04.12: Inge-Lise Lentz Svendsen
    I juli 2010 kørte vi, min datter og jeg, i min lille Kia Picanto til Harzen på en uges ferie.
    Via nettet havde vi fundet et lillebitte hotel i en lillebitte by BRAUNLAGE, hvor vi lejede os ind i en ydmyg lejlighed.

Læs mere om rejser til Harzen

• Zaton 'Zuper' plads

27.07.14: Carsten Frost
    Pladsen er en mellemstor plads og er samtidigt godt opdelt i fire med hvert sit område hhv. mobile homes, vogne og telte, lejligheder og aktivitetsområde.
Vælg en ferie for hele familien i Goslar
Carsten Frost
Frederikshavn
6. nov. 2011

Vælg en ferie for hele familien i Goslar

Vi valgte for anden gang på få år at holde en ferie i Goslar. Sidst havde vi en skøn tur om sommeren, men denne gang gik turen afsted i efterårsferien.
Vi valgte også denne gang Ramada hotellet, som er et dejligt hotel. Ved ankomsten talte vi bilerne på parkeringspladsen og kom hurtigt frem til at langt over halvdelen af gæsterne denne dag var fra Danmark.

Personalet er yderst venlige, servicemindede og har altid et smil i øjet, især overfor børnene. En slikpose ved check-in, varm kakao ved morgenmaden og nu også en decideret børne-menu til aftensmaden.
Og et lille smil bliver det også til, når ungerne beder om "zwei håndklæder" på vej til poolen.

Der er masser af gæster, der kommer med busselskaber, og der kan være tryk på ved aftensmadsbuffeten. Men på værelset er der ro og fred.

Sørg for at vælge dit ophold med halvpension. Maden er god og der er et stort udvalg så selv den kræsne kan få stillet sulten.
Tysk vejrstation.

Gå ned i byen.

Hotellet ligger ikke langt fra Goslar centrum. Du kan med børn sagtens klare turen på 15 minutter. Der er på hele turen noget at se på, hvad enten det er bjergene i det fjerne, de smukke huse eller spøjse ting i haverne, som på billedet.
Torvet i Goslar.

Torvet

På torvet skal du selvfølgelig til middag sørge for at opleve klokkespillet og hele stemningen, der er her midt i byen.

Kom gerne 15 min. før hvis du have en plads nær springvandet, hvorfra udsigten er bedst.
Souvenirbutik

Butikker.

Der er masser af butikker i byen. Det går dog ikke ud over den hyggelige stemning, da gaderne oftest er smalle og butikkernes facader falder godt ind i de gamle bygninger charme.

Tøj, sko og legesager kan du med fordel købe her med store besparelser.

Souvenirbutikkerne er et absolut "must", når du skal have en heks med hjem.
Den obligatoriske tur til Brocken.

Sidst vi var afsted valgte vi at køre til Schierke og gå igennem skoven til toppen af Brocken. En hård tur i et barsk terræn, der kostede flere sår, på en tur der varede 3 timer op og 2 timer ned.

Denne gang valgte vi at køre til Wernigerode og køre med toget.
Parker på parkeringspladsen "Katzenteich", der ligger 10 min. gang fra banegården. Det er ikke dyrt at parkere her.
Billetten er dog forholdsvis dyr, 28€ pr. voksen retur. Prisen er dog den samme uanset hvor på turen du står på.

Kom helst i god tid for billetkøbet, da du skal være klar på perronen, når toget kommer ind, hvis du vil sikre dig en plads i den vogn du vil med. På vores tur var der solgt flere billetter end der var pladser, hvorfor eneste udvej er at stå op.

Togturen tager et par timer og selvom du vælger afgangen, hvor der sælges mad, er det et yderst begrænset udvalg der er. Tag en madpakke med, hvis du ikke kan vente til endestationen eller køber noget de gange toget holder i 10-15 min.
Koldt på toppen.

På turen op havde vi stille og solrigt vejr, hvorfor det lød underligt at vi blev advaret om at vi på toppen skulle huske at tage det varme tøj på og holde ved små børn og ældre.

10 min. senere var vi på toppen og vejret var helt anderledes. Koldt, tåget og stormvejr. Børnene blæste ikke væk, men vi var glade for at vi havde hue og vanter med.
Andre mistede dog kasketter/hatte, der forsvandt i tågen, og nogle måtte støtte sig til hinanden for ikke at blive blæst omkuld.

Men den obligatoriske Thüringer pølse skulle vi have inden næste tog kørte os ned i solen og varmere temperaturer igen.

Kolde og forblæste var vi tilbage på hotellet og valgte at gå i pool og sauna, så vi friske og varme igen blev klare til aftensmaden.

En klar anbefaling til at tage dertil og nyde den gode og afslappede steming og den dejlige natur.

Kommentarer til rejsetippet om Harzen

Sommerferie

21/07 2012 Bente B Hansen
Jeg skal for tredie gang til Hartzen, og denne gang skal togturen prøves, glæder mig. Har også boet på hotel Ramada og skal igen, det kan varmt anbefales.