Spørgsmål om billeje

Spørgsmål og svar om billeje

Billeje giver dig enorm frihed på din rejse til at opleve og udforske destinationer og kulturer, og ikke mindst mulighed for at være spontan og lade lysten vise vejen. Derfor hjælper vi dig med at bestille en lejebil, og ikke mindst finde den rette til behovet - skal det være en lille bil, en suv, en elbil eller noget helt fjerde? Og når det netop kommer til billeje, så sidder du måske inde med en række spørgsmål, som mange andre, hvilket vi forsøger at give svar på i nedenstående FAQ-lister. Kan du ikke finde svar på alle dine spørgsmål, skal du ikke tøve med at kontakte os på tlf. 70 11 60 11.

Hvad er inkluderet i billejen

Hvad er inkluderet i billejen?

Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet. Læs specifikationen grundigt igennem. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.

Hvad er forskellen på FDM travel speciel og dagens pris (Europa)

Vi tilbyder op til 4 pristyper, som du frit kan vælge imellem. Alle priser inkluderer fri kilometer (med enkelte undtagelser). Forsikring mod biltyveri og skade på bil. Ansvarsforsikring. Under VIS DETALJER ved søgning, kan du se præcist hvad der er inkluderet. 

  • Dagens pris - med selvrisiko
    AVIS officiel pris, der ændrer sig efter udbud og efterspørgsel
  • Dagens pris - ingen selvrisiko
    AVIS officiel pris, der ændrer sig efter udbud og efterspørgsel
  • FDM travel Special - med selvrisiko
    - FDM travel aftalepris
  • FDM travel Special - ingen selvrisiko
    - FDM travel aftalepris
Hvad er forskellen på FDM travel ekstra og dagens pris (Verden)

Vi tilbyder op til 2 pris typer, som du frit kan vælge imellem. Den bedste pris afhænger af udbud og efterspørgsel. Under VIS DETALJER ved søgning, kan du se præcist, hvad der er inkluderet. 

  • Dagens pris
    - AVIS officiel pris. I USA og Canada er envejslejegebyr inkluderet, hvis det kræves. Der tillægges dog en lokal afgift, som ikke er inkluderet. 
  • FDM travel Xtra
    - FDM travel aftalepris. Evt. envejsleje skal betales lokalt hos AVIS. Beløbet fremgår under VIS DETALJER. 
Indgår skatter og afgifter i prisen?

Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet i billejen – herunder også skatter og afgifter. Læs specifikationen grundigt igennem. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.

Indgår vejhjælp i prisen?

Nej - som udgangspunkt ikke, kun med få undtagelser i Europa, indgår vejhjælp i prisen. Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet. Læs specifikationen grundigt igennem. Du kan tilkøbe vejhjælp (RSN - Roadside SafetyNet) hos biludlejningsselskabet ifm. afhentning af bilen på din destination. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.

Praktiske spørgsmål om bil og tilvalg

Hvilken størrelse bil skal jeg vælge?

Ved hver bil, er der angivet antal personer og antal bagage. Står der f.eks. 3 stk. bagage menes der som tommelfingerregler 1 stor og 2 små tasker.  
Plads og specielt god plads er et nøgleord, når I vælger udlejningsbil. Merprisen for at vælge en stor bilmodel er yderst beskeden i forhold til fx en kompakt-klasse. Og I vil sætte pris på den ekstra plads, når I først kører rundt, for mængden af bagage vokser som regel undervejs. Så tag hellere bilen for stor end for lille. Modellen er altid vejledende og kan ikke garanteres. 

Hvor mange passagerer må der være i bilen?

Antal af sikkerhedsseler er lig med antal tilladte passagerer.

Har biler i USA og Canada automatgear og aircondition?

Ja, i USA og Canada har alle biler som udgangspunkt automatgear og aircondition.

Kan jeg leje et barnesæde?

Ja, du betaler på destinationen for leje af barnesæder.

Kan jeg reservere en tagbagagebærer til bilen?

Nej, det er desværre ikke muligt på grund af risikoen for skader på bilens lak ved monteringen.

Kan jeg få tagboks på min lejebil, eller er der anhængertræk?

Nej, det er ikke muligt at leje tagboks til sin lejebil og bilerne har generelt ikke anhængertræk. Det er derfor ikke muligt at forespørge på det.

Ved bestilling

Hvilke betalingskort kan jeg benytte ifm. bestilling hos FDM travel?

Når du bestiller bil hos FDM travel (i butik eller online), har du mulighed for at betale med: Dankort, Visa/Dankort og Mastercard. Det er ikke et krav at dit betalingskort er det samme ved betaling af billeje hos FDM travel som ved afhentning af bil i udlandet. Du skal dog være meget opmærksom på at biludlejningsselskabet (AVIS i USA og Canada) stiller skrappe krav til dit betalingskort ifm. afhentning og udlevering af lejebilen (depositum). AVIS accepterer kun kreditkort i føres navn, når du skal afhente lejebil i USA og Canada. Debitkort, som for eksempel Visa/Dankort, accepteres ikke. 

Se også FAQ spørgsmålet: Hvilke betalingskort skal jeg medbringe ifm. afhentning af lejebil?, under afsnittet Inden afrejsen.

Hvordan betaler jeg for billejen?

Du betaler hjemmefra. Når betalingen er registreret, udsteder FDM travel en voucher, som du modtager pr. mail som dit betalingsbevis for billejen. Du skal aflevere et print af voucheren når du afhenter bilen, og lejemålet er først påbegyndt, når du har afleveret voucheren til personalet.

Hvornår kan jeg senest foretage en bilreservation?

Mellem 4-7 dage før afhentning af bilen afhængig af destination og udbud.

Kan jeg leje bil i én by og returnere den i en anden by?

Ja, envejsleje er muligt mod et gebyr. Se regler på hjemmesiden i forbindelse med bestilling eller kontakt os.

Kan jeg køre bilen ind i andre lande/stater?

Generelt ja, men tjek altid lejebetingelser, da der kan være undtagelser.

Hvad er betingelserne for ekstra førere?

En ekstra fører er omfattet af samme betingelser som lejeren af bilen. Ekstra førere skal stå på lejekontrakten for at blive omfattet af forsikringerne.

Hvor mange dage kan jeg leje bilen i?

Du kan leje en bil i op til 31 dage i træk. Hvis du ønsker at leje længere end 31 dage, skal du foretage endnu en reservation med udstedelse af en ny voucher. Du får naturligvis også en helt frisk bil udleveret.

Er der et minimum antal dage, jeg skal leje bilen i?

Minimum antal dage for online biludlejning varierer fra destination til destination. Generelt er minimumslejen 1-3 dage. Har du problemer med at bestille billeje for et givent antal dage, så kontakt os.

Accepteres delbetaling?

Ja, dog ikke hvis der er mindre end 60 dage til lejestart.

Hvornår modtager jeg lejebevis/voucher på min billeje?

Vi mailer dig en elektronisk voucher umiddelbart efter din bilreservation. Medbring et print af voucheren ved din afhentning af lejebilen. Voucheren er dit bevis på gyldig reservation og betaling af lejebilen.

Jeg er medlem af FDM, hvordan får jeg rabat?

For at få rabatten skal du sætte et flueben i boksen "FDM medlem" under søgebanneret. Efter søgning kan du se din pris og rabatten du opnår.
Når du kommer til "bestillingsoplysninger" bliver du sendt til FDM, hvor du skal logge på med din e-mail og adgangskode, hvorefter du fortsætter din bestilling.

Hvorfor skal jeg oplyse flynummer?

Hvis biludlejningsselskabet har dit flynummer, holder de din reservation ved flyforsinkelser dagen ud forudsat, at du har indtastet dit flynummer i forbindelse med din online reservation. 

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan sætte flynummer ind?

Gennemfør blot bestillingen uden flynummer. Kontakt os efterfølgende med dit bookingnummer, så kan vi sætte flynummer ind i din booking. 

Hvilke data overføres til biludlejeren ?

Ud over informationer (for & efternavn) som er nødvendige for bestilling af din billeje; så henviser vi ydermere til Avis´s privacy notice; som du finder på : https://avisassets.abgemea.com/dam/avispreferred-EU/privacyPolicy/UK/en_GB/ABG-EU-Privacy-Notice.pdf

Inden afrejsen

Hvilke betingelser skal jeg opfylde for at afhente bilen?

Du skal have et gyldigt kørekort, og generelt skal du have haft kørekort i 1 år for at kunne leje bil. Denne regel varierer dog lidt fra land til land. I USA og Canada (dog med enkelte undtagelser) skal du være minimum 21 år for at leje bil. For andre destinationer er minimumsalderen oftest 23 år. Mange destinationer opkræver dog en tillægsforsikring for unge under 25 år. Som fører af bilen skal du være i besiddelse af et internationalt kreditkort, der er udstedt i dit navn. Hvis I er to eller flere førere af bilen, skal I alle have dokumentation som nævnt ovenfor.

Hvilke betalingskort skal jeg medbringe ifm. afhentning af lejebil?

USA og Canada: (for Europa, se længere nede)

Ved afhentning af din lejebil i USA og Canada, stiller biludlejningsselskabet AVIS krav om at depositum og lokale køb betales med et internationalt kreditkort. Benytter du fx. et Visa/Dankort eller Visa/Electron ved afhentning, vil du risikere at bilen ikke kan udleveres, da disse kort er debitkort, som det ikke er muligt at reservere et depositum på. Det kan stille dig i en meget problematisk situation, hvis du kun har medbragt dit Visa/Dankort, dvs. et debitkort.

I USA og Canada skal du i stedet anvende et gyldigt internationalt kreditkort udstedt i lejerens navn, når du afhenter bilen. Der vil ved afhentningen blive reserveret et beløb på dit internationale kreditkort som et depositum, der anvendes som sikkerhed for betaling af fx. p-afgift, påfyldning af brændstof, selvrisiko osv. Eksempler på internationale kreditkort er fx. Visa Credit og MasterCard. Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse.

VIGTIGT VEDR. BETALINGSKORT IFM. AFHENTNING AF AVIS LEJEBIL I USA OG CANADA:
AVIS i USA og Canada har ændret på vilkårene for udlevering af lejebiler ved samkørsel af kreditkortdata. Tidligere har det været muligt at benytte et debitkort til at bekræfte og betale for alle ekstratilkøb, samt garantistillelse (depositum) af lejeprisen og dermed udlevering af lejebilen på de fleste udlejningsstationer og bilstørrelser i USA og Canada. Dette vilkår blev ændret i starten af 2022. Der vil fremadrettet være så massive krav til dokumentation af egne personlige økonomiske forhold ved brug af et debitkort ved billeje i USA og Canada, at vi på det kraftigste anbefaler brugen af et internationalt kreditkort (i stedet for et debitkort) ifm. afhentning af din lejebil.

Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi på det kraftigste at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse. Skulle du alligevel tage chancen og kun medbringe et debitkort ifm. afhentningen, så vil det være på egen risiko og uden ansvar for FDM travel.

 

Europa:

I Europa stiller biludlejningsselskabet AVIS i de fleste udlejningslande endnu ikke krav om brug af et internationalt kreditkort til betaling af depositum eller lokale køb ifm. lejemålet. Der er dog visse undtagelser, herunder leje af dyrere biler eller luksusbiler, som kan have krav om 1-2 kreditkort til betaling af disse i stedet. Du kan derfor godt bruge dit danske debitkort, forudsat at der er tale om et fysisk kort med påtrykt Visa- eller Mastercard-logo (betalingskort på telefon/ur accepteres ikke) og at biltypen ikke foreskriver opkrævning på andre korttyper.

I billejebetingelserne, som du modtager fra os, kan du se det udspecificere krav til betalingskorttype for netop dit rejsemål i Europa.

Vi anbefaler dog altid at du bruger et rigtigt internationalt kreditkort til denne type transaktion. Det skyldes at et kreditkort har en anden kreditlinie, hvorimod et debitkort øjeblikkeligt nedskrives i det disponible beløb på kontoen til resten af ferien (et såkaldt "hold/reservation" af beløbet på kortet). Debitkort kan i den forbindelse have en trækningsret, som derfor hurtigt kan være overskredet/brugt.

Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi, at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse.

Hvorfor skal jeg medbringe et kreditkort ved afhentning af en bil, der er betalt?

Ved afhentning af din lejebil, stiller biludlejningsselskabet ofte krav om at depositum og lokale køb betales med et internationalt kreditkort.
Kreditkortet skal være i lejers (primær førers) navn og må ikke være et debitkort.

Hvorfor kan jeg ikke bruge mit VISA/Dankort ved afhentning af bilen?

VISA/Dankort er et debitkort. Biludlejningsselskabet reserverer ofte et depositum som garantistillelse i lejeperioden, og det er ikke muligt på debitkort. Du skal i stedet benytte et internationalt kreditkort (kan bestilles i din bank).

Skal kreditkort jeg betaler billejen med være det samme som bruges ved afhentning?

Nej. Der er ikke krav om, at kreditkortet, som medbringes ved afhentning er det samme som du har benyttet ved bestilling på www.fdm-travel.dk

Er det vigtigt, hvis kreditkort vi benytter ved afhentning af bilen?

Biludlejningsselskabet accepterer kun kreditkort i primær førers navn. 

Skal jeg have et internationalt kørekort?

Vi anbefaler, at du anskaffer et internationalt kørekort (International Drivers Permit), som købes for 25 kr. hos Borgerservice (husk pasfoto). 

Specielt for USA: Delstater der kræver et internationalt kørekort.

Er der en øvre aldersbegrænsning for billeje?

Nej, AVIS har generelt ingen øvre aldersbegrænsning - med én undtagelse, nemlig Irland.

Gældende for Irland: Hvis lejer er fyldt 75 år og ønsker at leje bil i Irland, kræver AVIS et brev fra lejers forsikringsselskab, som dokumenterer, at lejer har en gyldig bilforsikring og ikke har lavet skader de seneste 5 år. Derudover kræver AVIS et brev fra lejers læge, der dokumenterer, at lejer er ved godt helbred og i stand til at køre bil.

Kan jeg benytte den danske digitale kørekort-app i udlandet?

Nej, den danske digitale kørekort-app accepteres ikke i udlandet. Du skal i stedet medbringe dit fysiske kørekort, som skal fremvises ifm. afhentning af lejebil eller hvis du bliver stoppet af myndighederne i udlandet.

Gode råd før afrejse

Afbestilling og ændring

Hvad koster det at afbestille en billeje?

Se vores handelsbetingelser som accepteres ved bestilling. Hvis man ønsker at annullere sin leje skal det ske pr skrift via vores kontaktformular

Kan ubenyttede dage refunderes?

Nej, ubenyttede dage bliver ikke refunderet. I tilfælde af sygdom/hjemkaldelse kan du rette henvendelse til din rejseforsikring angående en eventuel refundering.

Kan man ændre en billeje?

Se vores handelsbetingelser som accepteres ved bestilling. Hvis man ønsker at ændre sin leje kan det ske pr skrift via vores kontaktformular

Ved afhentning af bilen

Hvad sker der, hvis jeg ikke afhenter bilen til tiden?

Du skal kontakte os, så vi kan tilrette din bil og dine andre rejsearrangementer til den nye afgang. Specielt for billeje er det vigtigt, da du ellers risikerer at den er annulleret ved din nye ankomst ligesom din rejserute i givet fald skal tilpasses de nye datoer.

  • Bilen skal afhentes på det tidspunkt, den er bestilt til eller senest en time derefter. Er ankomstflynummeret sat ind i reservationen, vil Avis dog holde bilen til flyet er ankommet – hvis det ankommer indenfor kontorets åbningstid på den oprindelige dato. Hvis ikke bilen hentes rettidigt, vil Avis overtage råderettigheden og kan dermed leje den ud til andre kunder. Du risikerer derfor at skulle oprette et nyt lejemål til aktuel dagspris. Uanset forsinkelsens størrelse er det vigtigt, du møder op hos Avis for at se, om de stadig skulle have lejen åben til dig.
  • Hvis flyet er forsinket eller rejsetidspunktet er ændret, skal du ikke gøre noget, hvis du har oplyst flynummer i din bilbooking (har du købt via en af vores rejsekonsulenter er dette gjort).
  • Hvis flyselskabet har ændret din rejse til et andet flynummer, skal du kontakte FDM travel, hvis billejen er booket hos os.
Kan jeg risikere, at min reservation bliver annulleret, hvis mit fly er forsinket?

Hvis biludlejningsselskabet har dit flynummer, holder de din reservation ved flyforsinkelser dagen ud forudsat, at du har indtastet dit flynummer i forbindelse med din online reservation. Hvis man ankommer dagen efter eller senere, skal man tage fat i udlejer via telefonnummer på fremsendte voucher eller kontakte os og høre om mulighed for senere afhentning. Hvis man har bestilt "Dagens pris" / "Dagens pris - ingen selvrisiko" kan prisen ændre sig, hvis bilen ikke hentes samme dag som aftalt på bilvoucher. Se også svar på spørgsmålet ovenfor.

Hvordan betaler jeg for ekstra ydelser/tilkøb?

Ekstra ydelser og tilkøb i forbindelse med biludlejningen skal altid afregnes direkte til biludlejningsselskabet på destinationen.

Skal jeg nærlæse min lejekontrakt inden jeg skriver under?

Ja, du skal læse lejekontrakten grundigt. Ved udleveringen af jeres lejebil har medarbejderne hos AVIS ret til at tilbyde dig yderligere forsikringsdækninger og andre lokale tilkøbsydelser. Sådanne tilkøb er altid frivillige, og hvis du skriver under herpå, har du indgået en bindende aftale, som ikke kan fortrydes. Husk derfor altid at læse lejekontrakten grundigt igennem, inden du skriver under. På lejekontrakten vil eventuelle tilkøb og priserne herfor altid være specificeret, så du er informeret om omkostningerne. Lejekontrakten vil ved din underskrift til enhver tid være bindende og juridisk gyldig, uanset eventuelle mundtlige informationer.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved afhentning?

Du finder gode råd om afhentning af lejebil her: Dette bør du gøre, når du afhenter bilen 

Skal jeg tilkøbe Road Toll Charge/Betalingsveje

I USA finde e-Toll som er et elektronisk bompenge-system til betalingsveje, der tillader at benytte særligt hurtige vejbaner og derved undgå kø ved betalingsautomater i forbindelse med betalingsveje. AVIS e-Toll kan ikke forudbestilles, men er installeret i de fleste AVIS biler. Spørg efter en bil med e-Toll ved afhentning. Se mere under lejebetingelser. Undgå at få påført TOLL service på din kontrakt. Det er en AVIS service med et fast beløb på ubegrænset brug af betalingsveje.  

Du kan finde mere information om Toll Service i USA på www.avis.com/en/products-and-services/services/avis-e-toll

 

Skal jeg tilkøbe autohjælp (RSN)

Autohjælp er ikke inkluderet i prisen, medmindre dette er angivet ved booking. Vurderer du, at dette kan blive nødvendigt under din billeje er det en god ide at tilkøbe. Autohjælp tilkøbes lokalt hos AVIS.

Undervejs

Må jeg tage sæderne ud af bilen?

Nej, du må ikke tage sæderne ud af bilen.

Hvad skal jeg gøre hvis jeg kommer ud for et uheld?

Er du ude for et uheld, eller oplever du tekniske problemer med bilen, skal du kontakte biludlejers 24 timers nødnummer, Nummeret fremgår på lejekontrakten. 

Hvad skal jeg gøre hvis der sker en skade på bilen?

Er du ude for et uheld, eller oplever tekniske problemer med bilen skal du kontakte AVIS' 24 timers nødnummer, som fremgår af lejekontrakten. Der aftales med AVIS ang. reparation eller evt. erstatningsbil.

Hvad skal jeg gøre hvis bilen går i stykker?

Er du ude for et uheld, eller oplever tekniske problemer med bilen skal du kontakte AVIS' 24 timers nødnummer som fremgår af lejekontrakten. Der aftales med AVIS ang. reparation eller evt. erstatningsbil.

Ved aflevering

Hvad skal jeg være opmærksom på ved aflevering af bilen?

Her er vores tips og tricks til en sikker returnering af bilen:

  • Aflever altid bilen til den aftalte tid.
  • Aflever ikke bilen meget beskidt.
  • Tag et billede af bilen med angivelse af tid; hvor det er tydeligt at den holder på AVIS' parkeringsplads.
  • Tag et billede af instrumentbrættet med kørte miles og brændstofmåler status.
  • Gem kvittering på sidste brændstoftankning.
  • Få en kvittering på at bilen er afleveret; og tjek altid at en evt. ekstra opkrævning er korrekt og som aftalt da du hentede bilen.
     
Hvad sker der, hvis jeg afleverer bilen for sent?

Hvis bilen bliver afleveret på et senere klokkeslæt end den blev afhentet, opkræver biludlejningsselskabet betaling for et ekstra døgn inklusive forsikringer og ekstra ydelser til lokal pris + lokale skatter.

Skal jeg tanke bilen op, inden jeg afleverer den?

Ja, du skal tanke bilen op, inden du afleverer den, med mindre du ved lejens start har købt en tankfuld benzin.

Skal jeg gemme noget dokumentation i forbindelse med afleveringen?

Når du afleverer bilen hos AVIS er det en god ide at gemme kvittering for evt. påfyldning af benzin, samt at tage et foto af bilens instrumentbræt (af benzinstanden). Gem i det hele taget al dokumentation fra AVIS. 

Efter hjemkomst

Hvorfor er der stadig reserveret et beløb på mit kreditkort?

Ved afhentning af bilen blev der lavet en reservation på kreditkortet. AVIS beholder denne reservation indtil de har sikret sig at bilen er uden skader samt at der ikke er benyttet ydelser, som ikke er blevet betalt på forhånd. AVIS vil automatisk fjerne reservationen, når de har sikret sig at alt er afregnet.

Hvor finder jeg fakturakopi for lokale køb?

Du kan hente en fakturakopi for lokale tilkøb for billejen på www.avis.dk/Kontakt/Fakturakopi

Der er hævet et beløb på mit kreditkort, hvorfor?

Du finder din AVIS fakturakopi på www.avis.dk/Kontakt/Fakturakopi. For at søge efter en faktura, skal du angive kontraktnummer eller reservationsnummer.

Hvad betyder de forskellige koder for tilkøb?

Under AVIS terminologi i lejebetingelserne vedhæftet din bilvoucher, kan du se hvad de forskellige koder betyder. 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er uenig i min regning for ekstra køb eller skader?

Hvis du ikke mener at regningen stemmer over ens med det du har betalt for, kan du i første omgang selv tjekke din faktura inde på AVIS.dk, www.avis.dk/Kontakt/Fakturakopi .

Mener du stadig at der er fejl, kan du indsende lejekontrakt samt anden nødvendige dokumentation til os, og vi vil kigge på om der er noget vi kan gøre. Dog kan hverken FDM Travel eller Avis Danmark refundere beløb for tilkøb, der i lejekontrakten ved udleveringen af lejebilen er godkendt af dig som kunde ved din underskrift. 
 


Fandt du ikke svar på dine spørgsmål,

er du meget velkommen til at ringe til os på tlf. 70 11 60 11 eller skrive til os