Spørgsmål om billeje

Spørgsmål og svar om billeje

Hvilke betalingskort skal jeg medbringe ifm. afhentning af lejebil?

Ved afhentning af din lejebil, stiller biludlejningsselskabet ofte krav om at depositum og lokale køb betales med et internationalt kreditkort. Benytter du fx. et Visa/Dankort eller Visa/Electron ved afhentning, vil du risikere at bilen ikke kan udleveres, da disse kort er debitkort, som det ikke er muligt at reservere et depositum på. Det kan stille dig i en meget problematisk situation, hvis du kun har medbragt dit Visa/Dankort, dvs. et debitkort.

Du skal i stedet anvende et gyldigt internationalt kreditkort udstedt i lejerens navn, når du afhenter bilen. Der vil ved afhentningen blive reserveret et beløb på dit internationale kreditkort som et depositum, der anvendes som sikkerhed for betaling af fx. p-afgift, påfyldning af brændstof, selvrisiko osv. Eksempler på internationale kreditkort er fx. Visa Credit og MasterCard. Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse.

Vigtig opdatering vedr. betalingskort ifm. afhentning af AVIS lejebil i USA og canada (april 2022):

AVIS i USA og Canada har meddelt os at man med øjeblikkelig virkning (april 2022) ændrer på vilkårene for udlevering af lejebiler ved samkørsel af kreditkortdata. Hidtil har det været muligt at bekræfte og betale for alle ekstratilkøb, samt garantistillelse (depositum) af lejeprisen og dermed udlevering af lejebilen vha. et debitkort på de fleste udlejningsstationer og bilstørrelser i USA og Canada. Dette vilkår er blevet ændret med øjeblikkelig virkning (april 2022). Der vil fremadrettet være så massive krav til dokumentation af egne personlige økonomiske forhold ved brug af et debitkort ved billeje i USA og Canada, at vi på det kraftigste anbefaler brugen af et international kreditkort i stedet ved afhentning af din lejebil.

Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi på det kraftigste at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse. Skulle du alligevel tage chancen og kun medbringe et debitkort ifm. afhentningen, så vil det være på egen risiko og uden ansvar for FDM travel.

Hvilke betalingskort kan jeg benytte ifm. bestilling hos FDM travel?

Når du bestiller bil hos FDM travel (i butik eller online), har du mulighed for at betale med: Dankort, Visa/Dankort og Mastercard. Det er ikke et krav at dit betalingskort er det samme ved betaling af billeje hos FDM travel som ved afhentning af bil i udlandet. Du skal dog være meget opmærksom på at biludlejningsselskabet (AVIS i USA og Canada) stiller skrappe krav til dit betalingskort ifm. afhentning og udlevering af lejebilen (depositum). Se vigtig info herover om hvorfor du skal medbringe et kreditkort i stedet for et debitkort, når du skal afhente lejebil i USA og Canada.

Hvad koster det at afbestille en billeje?

Se vores handelsbetingelser som accepteres ved bestilling. Hvis man ønsker at annullere sin leje skal det ske pr skrift via vores kontaktformular

Kan man ændre en billeje?

Se vores handelsbetingelser som accepteres ved bestilling. Hvis man ønsker at ændre sin leje kan det ske pr skrift via vores kontaktformular

Hvilke betingelser skal jeg opfylde for at leje bil?

Du skal have et gyldigt kørekort, og generelt skal du have haft kørekort i 1 år for at kunne leje bil. Denne regel varierer dog lidt fra land til land. I USA og Canada (dog med enkelte undtagelser) skal du være minimum 21 år for at leje bil. For andre destinationer er minimumsalderen oftest 23 år. Mange destinationer opkræver dog en tillægsforsikring for unge under 25 år. Som fører af bilen skal du være i besiddelse af et internationalt kreditkort, der er udstedt i dit navn. Hvis I er to eller flere førere af bilen, skal I alle have dokumentation som nævnt ovenfor.

Indgår skatter og afgifter i prisen?

Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet i billejen – herunder også skatter og afgifter. Læs specifikationen grundigt igennem. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.

Indgår vejhjælp i prisen?

Nej - vejhjælp indgår ikke i prisen, men du kan tilkøbe vejhjælp (RSN - Roadside SafetyNet) hos biludlejningsselskabet ifm. afhentning af bilen på din destination. Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet. Læs specifikationen grundigt igennem. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.

Hvad er inkluderet i billejen?

Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet. Læs specifikationen grundigt igennem. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.

Hvornår kan jeg senest foretage en bilreservation?

Mellem 3-7 dage før afhentning af bilen afhængig af destination og udbud.

Kan jeg leje bil i én by og returnere den i en anden by?

Ja, envejsleje er muligt mod et gebyr. Se regler på hjemmesiden i forbindelse med bestilling eller kontakt os.

Kan jeg køre bilen ind i andre lande/stater?

Generelt ja, men tjek altid lejebetingelser, da der kan være undtagelser.

Hvad sker der, hvis jeg ikke afhenter bilen til tiden?

Du skal kontakte os, så vi kan tilrette din bil og dine andre rejsearrangementer til den nye afgang. Specielt for billeje er det vigtigt, da du ellers risikerer at den er annulleret ved din nye ankomst ligesom din rejserute i givet fald skal tilpasses de nye datoer.

  • Bilen skal afhentes på det tidspunkt, den er bestilt til eller senest en time derefter. Er ankomstflynummeret sat ind i reservationen, vil Avis dog holde bilen til flyet er ankommet – hvis det ankommer indenfor kontorets åbningstid på den oprindelige dato. Hvis ikke bilen hentes rettidigt, vil Avis overtage råderettigheden og kan dermed leje den ud til andre kunder. Du risikerer derfor at skulle oprette et nyt lejemål til aktuel dagspris. Uanset forsinkelsens størrelse er det vigtigt, du møder op hos Avis for at se, om de stadig skulle have lejen åben til dig.
  • Hvis flyet er forsinket eller rejsetidspunktet er ændret, skal du ikke gøre noget, hvis du har oplyst flynummer i din bilbooking (har du købt via en af vores rejsekonsulenter er dette gjort).
  • Hvis flyselskabet har ændret din rejse til et andet flynummer, skal du kontakte FDM travel, hvis billejen er booket hos os.
Kan jeg risikere, at min reservation bliver annulleret, hvis mit fly er forsinket?

Hvis biludlejningsselskabet har dit flynummer, holder de din reservation ved flyforsinkelser dagen ud forudsat, at du har indtastet dit flynummer i forbindelse med din online reservation. Hvis man ankommer dagen efter eller senere, skal man tage fat i udlejer via telefonnummer på fremsendte voucher eller kontakte os og høre om mulighed for senere afhentning. Hvis man har bestilt "Dagens pris" / "Dagens pris - ingen selvrisiko" kan prisen ændre sig, hvis bilen ikke hentes samme dag som aftalt på bilvoucher. Se også svar på spørgsmålet ovenfor.

Kan jeg leje et barnesæde?

Ja, du betaler på destinationen for leje af barnesæder.

Kan jeg reservere en tagbagagebærer til bilen?

Nej, det er desværre ikke muligt på grund af risikoen for skader på bilens lak ved monteringen.

Hvad sker der, hvis jeg afleverer bilen for sent?

Hvis bilen bliver afleveret på et senere klokkeslæt end den blev afhentet, opkræver biludlejningsselskabet betaling for et ekstra døgn inklusive forsikringer og ekstra ydelser til lokal pris + lokale skatter.

Kan jeg tage sæderne ud af bilen?

Nej, du må ikke tage sæderne ud af bilen.

Hvor mange passagerer må der være i bilen?

Antal af sikkerhedsseler er lig med antal tilladte passagerer.

Skal jeg tanke bilen op, inden jeg afleverer den?

Ja, du skal tanke bilen op, inden du afleverer den, med mindre du ved lejens start har købt en tankfuld benzin.

Har biler i USA og Canada automatgear og aircondition?

Ja, i USA og Canada har alle biler som udgangspunkt automatgear og aircondition.

Hvad er betingelserne for ekstra førere?

En ekstra fører er omfattet af samme betingelser som lejeren af bilen. Ekstra førere skal stå på lejekontrakten for at blive omfattet af forsikringerne.

Hvordan betaler jeg for billejen?

Du betaler hjemmefra. Når betalingen er registreret, udsteder FDM travel en voucher, som du modtager pr. mail som dit betalingsbevis for billejen. Du skal aflevere et print af voucheren når du afhenter bilen, og lejemålet er først påbegyndt, når du har afleveret voucheren til personalet.

Kan ubenyttede dage refunderes?

Nej, ubenyttede dage bliver ikke refunderet. I tilfælde af sygdom/hjemkaldelse kan du rette henvendelse til din rejseforsikring angående en eventuel refundering.

Hvor mange dage kan jeg leje bilen i?

Du kan leje en bil i op til 31 dage i træk. Hvis du ønsker at leje længere end 31 dage, skal du foretage endnu en reservation med udstedelse af en ny voucher. Du får naturligvis også en helt frisk bil udleveret.

Er der et minimum antal dage, jeg skal leje bilen i?

Minimum antal dage for online biludlejning varierer fra destination til destination. Generelt er minimumslejen 1-3 dage. Har du problemer med at bestille billeje for et givent antal dage, så kontakt os.

Skal jeg nærlæse min lejekontrakt inden jeg skriver under?

Ja, du skal læse lejekontrakten grundigt. Ved udleveringen af jeres lejebil har medarbejderne hos AVIS ret til at tilbyde dig yderligere forsikringsdækninger og andre lokale tilkøbsydelser. Sådanne tilkøb er altid frivillige, og hvis du skriver under herpå, har du indgået en bindende aftale, som ikke kan fortrydes. Husk derfor altid at læse lejekontrakten grundigt igennem, inden du skriver under. På lejekontrakten vil eventuelle tilkøb og priserne herfor altid være specificeret, så du er informeret om omkostningerne. Lejekontrakten vil ved din underskrift til enhver tid være bindende og juridisk gyldig, uanset eventuelle mundtlige informationer.

Hvordan betaler jeg for ekstra ydelser/tilkøb?

Ekstra ydelser og tilkøb i forbindelse med biludlejningen skal altid afregnes direkte til biludlejningsselskabet på destinationen.

Kan jeg få tagboks på min lejebil, eller er der anhængertræk?

Nej, det er ikke muligt at leje tagboks til sin lejebil og bilerne har generelt ikke anhængertræk. Det er derfor ikke muligt at forespørge på det.

Accepteres delbetaling?

Ja, dog ikke hvis der er mindre end 60 dage til lejestart.

Hvornår modtager jeg lejebevis/voucher på min billeje?

Vi mailer dig en elektronisk voucher umiddelbart efter din bilreservation. Medbring et print af voucheren ved din afhentning af lejebilen. Voucheren er dit bevis på gyldig reservation og betaling af lejebilen.