Spørgsmål om flyrejser

Spørgsmål og svar om flyrejser

Sidder du og skal booke din flyrejse, har du måske en masse spørgsmål, ligesom mange andre. Vi forsøger at give dig svar på de mest almindelige spørgsmål i vores FAQ-lister.

Ved bestilling

Hvor lang tid i forvejen kan jeg bestille mine flybilletter?

Flyselskaberne åbner oftest op for salget omkring 11 måneder før afrejse.

Hvad er forskellen på direkte flyvning, nonstop-flyvning og mellemlanding?

Ved direkte flyvning kan der forekomme et teknisk stop undervejs til eksempelvis tankning af brændstof eller påstigning af flere passagerer. Nonstop-flyvning foretages uden tekniske stop og mellemlanding. Afgange med mellemlanding betyder, at der skal skiftes fly undervejs.

Samme afgang fremgår flere gange i min søgning, men med forskellige flyselskaber. Hvorfor gør den det?

Flyselskaber indgår partnerskaber, såkaldte codeshares på deres rutenet. Det betyder at en flyrute beflyves af et flyselskab, men kan markedsføres af flere flyselskaber. Man kan sige, at der kan være flere flyselskaber om at sælge billetter på én afgang.

Hvorfor er der forskellige priser på samme flyafgang?

Flyselskabet udbyder flere forskellige pristyper på samme afgang, og det er derfor udbud og efterspørgsel, der afgør en given pris på booking tidspunktet.

Hvordan kan jeg være sikker på, at flyselskabet opfylder og lever op til de gældende regler/krav fra myndighederne?

Vi sælger udelukkende billetter til flyselskaber, der lever op til gældende EU-lovgivning omkring sikkerhed, vedligehold mv., og vi følger EU's forbudsliste for salg af flybilletter i Europa. Find øvrig relevant information her: https://www.trafikstyrelsen.dk/da/Luftfart

Findes der en liste over flyselskaber og hvilke alliancer, de er med i?

Vi har ikke en decideret liste, men de mest kendte alliancer er Star Alliance, One World og Skyteam. Du kan se en komplet liste over selskaberne på alliancernes egne hjemmesider.

Særlige ønsker til flyrejsen

Kan jeg bestille specialmad på flyet?

FDM travel hjælper gerne med at forespørge om specialmåltid. Dette kan gøres på flyvninger, hvor måltider er inkluderet. Der kan være servicegebyr for dette.

Jeg vil sidde på en bestemt plads i flyet. Kan I hjælpe med at bestille denne plads?

På flyvninger, hvor det er muligt at ønske siddepladser på forhånd, assisterer vi gerne med dette. Du skal blot være opmærksom på, at mange flyselskaber opkræver ekstra betaling for denne service og vi også kan opkræve servicegebyr for dette. Man kan ofte også selv foretage seating på flyselskabets egen hjemmeside mod betaling eller gratis i forbindelse med online check in, som typisk er muligt fra 24 timer før afrejse.

Vær opmærksom på at visse luftfartsselskaber samarbejder med andre og derfor sætter sæder til salg via såkaldte codeshares. Ifald din billet er købt på en codeshare forbindelse skal du være opmærksom på, at der oftest ikke kan købes sæder til afgangen; men at sæder tildeles/vælges ved online check in fra 24 timer før afrejse.

Kan jeg bestille en flyrejse med et eller flere stop undervejs?

Du kan godt bestille flyrejse med et eller flere stop undervejs. Kontakt venligst vores rejsekonsulenter.

Kan jeg flyve ud til én destination og hjem fra en anden?

Du kan godt flyve ud til én destination og hjem fra en anden. Kontakt venligst vores rejsekonsulenter.

Ved bestilling online kan du sætte hak i feltet 'hjemrejse fra en anden lufthavn'. 

Kan jeg bruge enkelte flyvninger på min billet, men ikke bruge hele billetten, fx bruge hjemrejsen, men ikke udrejsen?

Som udgangspunkt skal man iflg. flyselskabernes regler benytte alle strækninger i den rækkefælge, de flyves i. Kontakt venligst vores rejsekonsulenter og hør nærmere.

Er det muligt at få sin hund med på flyrejsen?

Ønsker du at medbringe et husdyr på din flyrejse skal det forespørges ved bestilling. De fleste flyselskaber tager betaling for at rejse med dyr/kæledyr, og der er regler sat op for om du må have det med i kabinen eller om det skal i lastrummet. Du kan læse reglerne på det pågældende flyselskabs hjemmeside og det er en god idé at læse op på inden bestilling. 

Man skal også huske at undersøge betingelser for medbringelse af dyr/kæledyr til det land rejse går til, og går rejsen via flere lande, skal disse regler også undersøges. Du skal derudover have alle nødvendige dokumenter til rejsen om kæledyrets helbred, pas etc.

Ændringer og afbestilling

Kan der laves navneændring på en flybillet? 

Nej, når flybilletten først er udstedt, er det ikke muligt at ændre navn. Det der derfor vigtigt at du oplyser dit navn som det står i dit pas. Skulle der alligevel være opstået en fejl, så kontakt vores rejsekonsulenter

Er det muligt at bestille en flybillet, som senere kan ændres?

Hvis du ønsker at købe en flybillet, som skal kunne ændres, skal du kontakte vores rejsekonsulenter.

Hvad gør jeg i forbindelse med en flystrejke?

Hvad sker der, hvis en strejke indtræffer og dit fly bliver annulleret:

I tilfælde af at en strejke indtræffer, skal følgende prioritering ske:

  1. Flyselskabet kontakter alle de berørte rejsende for at tilbyde dem alternativ flyvning, eksempelvis med partnerflyselskaber iht. alliancer, eller refundering af flybilletten.
     
  2. Hvis I ikke bliver kontaktet af flyselskabet på forhånd, skal I møde op i lufthavnen til den planlagte afgang. Ved at møde frem rettidigt til den planlagte afgang har I indfriet jeres del af transportaftalen, og det vil dermed være op til flyselskabet på stedet at forsøge at finde alternativ transport.
     
  3. Hvis I ikke kan få hjælp af flyselskabet, bedes I kontakte os, og så vil vi forsøge at finde alternativer. Det vil dog kræve accept fra flyselskabets side af. Har I en pakkerejse, er sidste mulighed at vi udsætter eller annullerer jeres rejse, og i tilfælde af annullering vil rejsen blive refunderet i henhold til pakkerejseloven.

Uddybning ift. step 1 og 3: Flyselskabet har ved at bekræfte din reservation og modtage betaling herfor påtaget sig det, som kaldes ”transportpligten” til at få dig/jer ud og hjem på de aftalte afgange. Hvis der sker noget uforudset som tekniske fejl eller strejke, der forhindrer gennemførelsen af de aftalte transporter, så har flyselskabet pligten til at ombooke dig/jer. Det betyder, at de har pligt til at få dig/jer hjem hurtigst muligt, og hvis det ikke er med et af flyselskabets egne fly så med en anden afgang så tæt på det aftalte tidspunkt som muligt. Så længe flyselskabet ikke tillader rejsebureauer som FDM travel at agere på vegne af flyselskabet og ombooke, så er det kun flyselskabet, der kan og skal påtage sig ombookinger. 

Hvad skal jeg gøre, hvis mit fly er aflyst?

Bliver jeres fly aflyst, har flyselskabet stadig den såkaldt transportforpligtigelse. Det gælder også selvom at I har købt jeres rejse igennem et rejseselskab som FDM travel. Det betyder, at flyselskabet skal sørge for at ombooke jer til en alternativ flyvning evt. til et andet flyselskab. Selvom I får besked om, at jeres fly er aflyst, er det dog stadig vigtigt, at I møder op i lufthavnen rettidigt. Ved at møde frem rettidigt til den planlagte afgang har I nemlig indfriet jeres del af transportaftalen, og det vil dermed være op til flyselskabet på stedet at forsøge at finde alternativ transport. 

Se også svar vedr. spørgsmål om flystrejke ovenfor.

Hvad kan du få i kompensation, hvis dit fly er aflyst?

Forsinket flyrejse:
FDM travel giver ikke kompensation for mistede eller annullerede afgange, da det er flyselskabet, der skal gøre det. Er jeres fly forsinket eller annulleret – eller bliver I uforskyldt afvist ved check-in, kan I være berettiget til kompensation jf. EU forordning 261/2004. 
For at komme i betragtning til kompensation, skal den berørte flystrækning falde ind under en eller begge nedenstående:

  1. Starte i DK/EU 
  2. Returnere til DK/EU med et selskab, der hører hjemme i et EU land

Flyselskaberne skal ikke udbetale kompensation, hvis forsinkelsen/aflysningen kan tilskrives en situation, de er uden indflydelse på.

Kompensationssatserne er som følgende:

  1. 250 EUR for alle flyvninger på højest 1500 km, med ankomst mere end 2 timer senere end planlagt. 
  2. 400 EUR for alle flyvninger inden for EU på mere end 1500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1500-3500 km, med ankomst mere end 3 timer senere end planlagt. 
  3. 600 EUR for alle flyvninger, der ikke falder ind under 1 eller 2, med ankomst mere end 4 timer senere end planlagt

Det er også muligt at søge EU kompensation igennem et af de advokatfirmaer (f.eks. Flyforsinkelse), der har specialiseret sig i flypassagerers rettigheder. De tager ca. 25-30% i provision af det eventuelt tilkendte beløb – men er I ikke berettiget til kompensation, koster det jer ikke noget.

Ifølge forordningens artikel 3, stk. 5 er det kun flyselskabet, der er forpligtet til at udbetale kompensation til passagerer efter forordningen, hvis de vel at mærke er berettiget til kompensation. Rejsebureauer skal derfor aldrig udbetale kompensation efter EU forordning 261/2004. 

Hvis I har en pakkerejse, og I er forsinket mere end 6 timer på udrejsen, har I også mulighed for at søge kompensation jf. pakkerejselovens regler og dags- og døgnandele. I vil dog normalt få mest ud af at søge EU kompensation. I er nemlig oftest bedst stillet ved at søge kompensation for det forsinkede eller aflyste fly, så vores råd er at søge denne, da kompensationen for mistede feriedage udregnes efter den eller de dage, som du har mistet på destinationen.

I kan ikke søge om erstatning for den samme forsinkelse 2 gange, så I kan ikke både få kompensation jævnfør pakkerejseloven og EU lovgivningen. I har dog mulighed for først at søge om EU kompensationen, og hvis I ikke får denne tilkendt, vende tilbage til os og modtage kompensation jævnfør pakkerejseloven (husk dokumentation på afslaget).

Hvem betaler for udgift til hotel, hvis mine ændrede flyafgange medfører en overnatning undervejs?

Du/I skal selv lægge ud og få en kvittering, der efterfølgende skal indsendes til flyselskabet for refundering. Husk at tage en kopi, så du altid har en dokumentation for dit/jeres udlæg.

Hvornår kan jeg frit annullere min pakkerejse ved en flystrejke?

Du må være indstillet på en rimelig ombooking. Hvis du fx skal 5 dage til Italien og dit/jeres afrejsealternativ er med 2 dages forsinkelse, så har du fri hæveret og ret til fuld refundering af din rejse, da en væsentlig del heraf er annulleret. Hvis du/I fx skal på en 2-3 ugers tur til USA, må du/I være indstillet på en rimelig forsinkelse på 2-3 dage. Husk at du/I ved en sådan forsinkelse kan få en kompensation på 600 EUR pr. rejsende iht. EU forordning 261/2004, se mere herom i spørgsmål og svar ovenfor.

Kan jeg ombooke allerede nu, selvom jeg ikke ved, om min afgang bliver berørt af flystrejke?

Du kan først blive ombooket, når din flyafgang er annulleret. Vælger du/I at blive booked om inden informationen om din afgang, så er det for egen regning.

Under rejsen

Hvordan kommer jeg nemmest igennem lufthavnen?

Hjælp dig selv bedst muligt igennem lufthavnen og frem til flyet ved at følge disse enkle råd:

  • Check ind til din afgang på forhånd hjemmefra
    Spring den første kø i lufthavnen over og check ind online hjemmefra. Hos de fleste flyselskaber kan du selv checke ind online dagen før afrejse, så du på denne måde er et skridt foran ved at have dit boarding kort klar og nemt kan aflevere dit bagage ved bag-drop.
     
  • Hav styr på dine rejsedokumenter
    Check alle dine rejsedokumenter på forhånd. Er dit pas gyldigt, er dit blå EU-sygesikringskort ved rejser indenfor EU gyldigt og har du styr på rejseforsikringen til både nære og fjerne rejsemål? Har du styr på de nødvendige indrejse-informationer og dokumentation for vaccination eller. lign.? Tag et check i god tid inden afrejsen, så dine rejsedokumenter er klar, når du skal afsted.
     
  • Kom i god tid i lufthavnen
    Der er godt tryk på de danske lufthavne med mange rejsende. Du bør møde minimum 2 timer før en afgang indenfor Europa og 3 timer ved en oversøiske afgang, men betragt det som absolut minimum og læg gerne en time til. Det er dit eget ansvar at komme gennem lufthavnen og frem til afgangsgaten i tide, så misser du dét, har du også misset din afgang.
     
  • Hav styr på din bagage og reglerne for security
    Du kan komme hurtigst gennem check ind, security og andre flaskehalse ved at have godt styr på din bagage. Overholder du mål og vægtbegrænsningerne for bagage på din afgang, har du pakket væsker i din håndbagage i en plasticpose og er de på under 100 ml? Og har du elektronik med, der skal scannes separat? Det er både surt at måtte pakke om undervejs eller holde en kø tilbage forbi du ikke har styr på reglerne i security.
Jeg har en mellemlanding på min rejse - er der tilstrækkelig tid til at skifte fly?

Alle viste flyforbindelser er godkendte forbindelser, og der er altid taget hensyn til minimumkravet i den enkelte lufthavn (den såkaldte minimum connection time).

Serveres der mad om bord på flyet?

Dette afhænger af flyselskab og billettype. Se flyselskabets hjemmeside for relevant information eller se mere på checkmytrip.com

Kan jeg bestille specialmad på flyet?

Det er som regel muligt på de oversøiske flyvninger - kontakt os her for nærmere info.

Jeg har madallergi. Skal dette meddeles flyselskabet?

Ja det er altid en god idé - kontakt os her, så vi kan meddele det til flyselskabet.


Fandt du ikke svar på dine spørgsmål,

er du meget velkommen til at ringe til os på tlf. 70 11 60 11 eller skrive til os