En bro der var med til at halvere transportiden mellem London og Irland
Da Irland i 1800 blev en del af Storbritannien steg behovet for en hurtig og effektiv transport mellem London og Dublin, og i 1815 vedtog det britiske parlament Holyroad Roads Act med det formål at sikre det. Holyhead blev valgt som den primære havn for sejlads til Irland, da der her var den korteste vej over det irske hav til Dublin trods udfordringer med at passere Menai Strædet på vejen over Wales.
Opgaven blev givet den skotske civilingeniør Thomas Telford, der allerede havde en mængde vejarbejder og broer på sit CV, og han valgte at bygge verdens første større hængebro over Menai Strædet ved Bangor, da de høje skrænter her ville give broen en højde på 30 meter, der tillod sejlskibe at passere under. Selv i dag er broen et imponerende skue, så det er svært at forestille sig hvordan den blev opfattet ved åbningen med sin længe på 175 meter, der blot blev holdt oppe af metalkæder.
Da broen blev åbnet for trafik i 1826 levede både den og Telfords renoverede vej mellem London og Holyhead op til forventningerne, da transporttiden blev mere end halveret.
Inspiration
Kort
Oplev Wales - Skab din egen historie
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Gør som 200.000 andre og tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor du modtager rejseinspiration og gode råd.