Klassisk Kølnervand

en duft af nostalgi

Det er ganske vist, at siden 1799 er der blevet fremstillet en Eau de Cologne baseret på netop den opskrift, der senere gik verden rundt som '4711'. Denne Eau de Cologne, eller Kølnervand, produceres stadig og kaldes Original Eau de Cologne. 4711 er et særdes kendt mærke og de fleste af os har enten hørt om den eller endda lugtet hos ældre, kvindelige familiemedlemmer.

Firmaet 4711 ligger i Glockengasse, Köln

Firmaet 4711 ligger i Köln i Glockengasse, og selv om det ikke er den oprindelige bygning, er den alligevel et populært turistmål. Bygningen huser en udstilling, der kan ses en gang om ugen som en del af en offentlig rundvisning i byen, og et klokkespil kan høres hver time. Selve parfumens navn er en lang og rodet historie om bedrag og kreativitet, og da Ferdinand Mülhen endeligt havde mistet retten til det oprindelige navn Farina, indregistrerede han sit nye firma med det mundrette navn "Eau de Cologne- und Parfümerie-Fabrik Glockengasse No. 4711 gegenüber der Pferdepost von Ferd. Mülhens". I Frankrig blev navnet indregistreret som "No. 4711 Eau de Cologne“. 4711 var født!

Men hvorfor 4711?

Jo, i de gode gamle dage hvor der altid var krig, stod de franske tropper foran Köln, hvorfor byens vagtkommission besluttede at nummerere alle huse i byen, hvilket skulle ske indenfor 48 timer. I Kölns første officielle adressebog stod en enke opført som beboer i huset i Glockengasse, som fik nummeret 4711 (47. time, nr. 11). Wilhelm Mülhens, der fremstillede parfumen, nævnes kun som beboer i den anden adressebog fra 1797, men med jobtitlen "Speculationsgeschäften" og endnu ikke opført som producent. I 1811 blev den fortløbende nummerering afskaffet, og nummereringen blev ændret til dagens praksis, og huset Glockengasse Nr. 4711 fik derefter husnummeret Glockengasse nr. 12.

I dag lever parfumemærket 4711 i bedste velgående, og har da også forstået at forny sig. Ud over den klassiske blå flakon med den originale parfume, markedsføres nu flere dufte under brandet 4711: "Floral Collection", "Remix Cologne", "Aqua Colonia" og "Nouveau Cologne". Også logoet er blevet forynget, naturligvis for at appellere til et yngre publikum.

Kort

Vis på kort