Jernbanestrækningen Semmeringbahn

Verdens første bjergjernbane

Ved anlæggelsen af jernbanen i det mægtige Østrig-Ungarske kejserdømme i midten af 1800-tallet udgjorde det ufremkommelige Semmeringpas en stor udfordring i forhold til at få til et samlet banenet.

Da den 41 km lange bane stod færdig i 1864, havde det taget 20.000 arbejdere 6 år at bygge den. Med 460 højdemeter og talrige tunneller og viadukter, regnes Semmeringbahn som den første rigtige bjergjernbane i verden. Banen er stadig i brug og byder på udsigter over et fantastisk landskab. Jernbanestrækningen har været på UNESCOs verdensarvliste siden 1998. Banen er den dag i dag en integreret del af Sydbanen i Østrig.

Semmeringbahn kan bedst opleves ved at tage toget mellem Gloggnitz og Mürzzuschlag, men I kan også opleve landskabet og se banen slynge sig op ad bjergsiden ved at køre strækningen i bil - dog bør man køre via Breitenstein for i størst mulig grad at følge banen. Vil I vide mere om baggrunden og den ingeniørmæssige bedrift, det var at bygge banen, kan I besøge Südbahnmuseum i Mürzzuschlag.

Kort

Vis på kort